مقایسه نظریه اشارات ولایی قرآن با نظریه/مطالب مرتبط اعجاز عددی قرآن

(( مقایسه نظریه اشارات ولایی قرآن

با نظریه/مطالب مرتبط  اعجاز عددی قرآن

توسط دیگران در طول تاریخ::

خودتان بررسی کنید و نتیجه گیری نمایید .

آماده ارائه مقایسه دقیقتر و جامعتر هستیم

در قالب جلسات و میزگردها و مناظره هاو ...::

علی دلیلی 09123459914

Telegram.me/quranhints + daliliali.persianblog.ir +

Instagram.com/daliliali14

و در بسیاری از شبکه ها و پیامرسانهای دخلی و خارجی))

0000000000000000000000000000000000000000000000000

رد ادعای اعجاز عددی قرآن

عباس یزدانی

  0000000000000000000    منتخبی از مقاله  0000000000000000000

عباس یزدانی در مقاله

«اعجاز عددی و نظم ریاضی قرآن»

 که در شماره 67 مجله کیهان اندیشه چاپ شده است

 نقدی را بر

نظریه دکتر رشاد خليفه مبنی بر اعجاز عددی قرآن

 وارد کرده است که عیناً می آید:

00000000000000000000000000000000000000000000000000

نتيجه:

آنچه را در اين مقاله آورديم ، با اضافاتى خلاصه مى کنيم .

1 ـ مسئله اعجاز عددى قرآن از سوى رشاد خليفه مطرح شد

و پس از وى بسيارى از علاقمندان به قرآن کار وى را ادامه دادند

و با گسترش کامپيوتر سرعت بيشترى گرفت .

هرچند رد پاى اين فکر

 به سيوطى مؤلف کتاب الاتقان فى علوم القرآن برمى گردد.

2 ـ ايـن جـريـان يـک جريان انحرافى و نامبارک بوده

 و تاکنون هيچ خدمتى به نشرفرهنگ قرآنى نکرده است .

خـود شـخـص رشاد خليفه با طرح مطالب مخربى

 ازجمله تعيين دقيق زمان برپايى قيامت (سال 1709 هجرى قمرى )

 و ادعاى رسالت و نبوت عاقبت خود را به کشتن داد.

3 ـ آمار و ارقام اعلام شده از سوى معتقدان به نظم رياضى

قرآن غالبا درست نيست ،  يعنى صغراى دعاوى آنها تمام نيست .

4 ـ در شمارش کلمات و حروف ،

روش واحد و فرمت ثابتى را رعايت نمى کنند،

بلکه در صدد جور کردن نصاب لازمند.

5 ـ بـر فـرض که توازن و تناسبى در تکرار واژه هاى قرآن باشد،

اين به تنهايى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى کند.

زيـرا مـشابه اين امور در کارهاى بشرى وجود دارد.

6 ـ بين نتيجه گيريهاى خاصى که از توازن و تناسب کلمات مى شود

و اينگونه توازن و تناسبها، رابطه منطقى وجود ندارد.

بـراى مـثـال اگـر تـعـداد لـفـظ شکر و مشتقات آن

باتعداد لفظ قليل و مشتقات آن يکى باشد، نمى توانيم نتيجه بگيريم که :

پس افرادشاکر کم هستند. (هـرچـنـد واقعا کم هستند)

يا اگر در 72 آيه ، واژه تفرقه آمده است ،

نمى توانيم نتيجه بگيريم که امت پيامبر به 72 فرقه تقسيم مى شوند

و آن حديث معروف ، حديثى صحيح است .

//////////////////////////////////////////

ديگر آنکه اين کشفيات بعد از روشن شدن مطلب است ،

 نه قبل از آن تا مفيد باشد.

ثالثا: پاره اى از اين استنتاجها مبتلا به مغالطه هست و بايد مى باشند.

7 ـ ايـن جـريـان انـحـرافـى ،

جـداى از اتلاف هزاران ساعت از عمر محققان وپژوهشگران قرآنى ،

 دستاويزى است براى معتقدان به تحريف قرآن

زيرا بعد ازمشاهده چند مورد نظم و توازن ،

اگر در موارد ديگر به نصاب لازم نرسند،

به ذهنشان مى آيد پس بايد قرآن تحريف شده باشد.

8 ـ استفاده شاعرانه ، نه برهانى

از بعضى از تناسبهاى کشف شده اشکالى ندارد.

چنانکه شعرا مى گويند: از اينکه خداوند دو گوش و يک زبان به ما داده ،

نتيجه مى گيريم (!!!) که بايد دو تا بشنويم و يکى بگوئيم .

اما بايد توجه داشته باشيم که

 اين بيان يک بيان خطابى و شاعرانه است نه علمى و برهانى .

9 ـ در کـتـاب و سنت

 هيج اشاره و کنايه اى به وجود نظم رياضى در قرآن ديده نمى شود

 برعکس قرآن را کتاب هدايت و عمل معرفى کرده اند

و از ما خواسته اندبرخورد ما با قرآن برخورد مريض با نسخه باشد

و خود را به اينگونه امور انحرافى مشغول نسازيم .

10ـ راه پـى بردن به اعجاز قرآن

تسلط به فنون ادبيات عرب و تلاوت فراوان و تامل در قرآن است ،

نه سير انحرافى طى شده از سوى رشاد خليفه .

11ـ اينگونه نقدها را ضرورى مى دانيم .

000000000000000000000000000000000000000000000000

کد خبر: ۱۶۰۸۵۱ -- ۱۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴


/ 0 نظر / 23 بازدید